Senioren en jongeren hoeven niet te betalen.

Gratis openbaar vervoer bestaat niet! De bussen moeten betaald worden, diesel tanken kost geld, de chauffeur moet zijn loon krijgen…. En toch is gratis openbaar vervoer voor specifieke leeftijdsgroepen een winst voor een warme en gezonde samenleving. We leggen uit waarom...

Tandem kiest resoluut voor het STOP-principe voor de mobiliteitsprioriteiten: Stappen wat je kan, Trappen voor een afstand tot 7 km, Openbaar (collectief) vervoer als het verder is en pas als het niet anders kan Privé vervoer. Dus met zijn allen de bus op. Maar telkens een ticketje moeten kopen is niet leuk, is niet echt stimulerend. Dus zonder betalen de bus op, niet zwart rijden maar ‘gratis’ rijden.

Tandem wil beginnen met de senioren. Voor hun fysieke en geestelijke gezondheid is het belangrijk dat ze ‘buiten komen’. Niet alleen zijn, beweging hebben, maar ook sociale contacten onderhouden… goed voor de gezondheid. Op donderdag eens naar de Oudenaardse markt rijden, op ziekenbezoek gaan in het ziekenhuis van Ronse, wat rondkuieren in K van Kortrijk, naar de hypodroom in Waregem of gezellig terrassen op de markt van Doornik. Tijd zat en nu de bus op….

Met het ouder worden, wordt de stress van autoverkeer misschien een last, is het beter om de auto van de hand te doen. Toch wil je nog overal komen. Eén oplossing: de bus. Met de gemeentelijke terugbetaling van het seniorenpasje willen we de drempel verlagen om de bus te nemen en de seniorenmobiliteit behouden. Net zoals op onze fietsen kunnen we op het seniorenpasje afdrukken: “Weer een auto minder”.

De bus nemen is een leerproces, die door herhaling, gewoonte een ingeslepen reflex verwordt. Jong geleerd is oud gedaan. Tandem wil de jeugd de bus leren nemen. Eerst om naar school te gaan, later om op eigen houtje de wereld te verkennen. Daarom is de tweede doelgroep voor het ‘gratis’ openbaar vervoer, voor een gemeentelijke tussenkomst in de buzzypas : de jongeren.

Hadden we niet gezegd dat gratis niet bestaat ? Dat de rekeningen dan door de gemeente moeten betaald worden? Klopt, maar toch….. Een seniorenpas of een buzzy pas kost voor iedereen evenveel. Of je nu een riant staatspensioen hebt of van een minimumpensioentje van deeltijds werkende moet leven, of je ouders nu beiden manager zijn of door gezondheidsproblemen van een uitkering moeten rondkomen, de kost is absoluut voor iedereen gelijk. Maar relatief, in verhouding met het inkomen, het grootst voor wie het kleinste inkomen heeft. Dat is niet echt sociaal.

De gratis seniorenpas of buzzypas is een groter voordeel voor wie minder heeftDeze maatregel past dan ook in een toekomstig armoedebestrijdingsplan, waarTandem grote voorstander van is. Als de gemeente de kosten voor die doelgroep draagt, worden ze betaald met het geld van de belastingen en we weten dat bij de belastingen de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Dat is pas sociaal. Met het ‘gratis’ openbaar vervoer slaan we twee sociale vliegen in één klap. 


Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!